do roku 2021
do roku 2021
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Suchy Las w 2022 r. były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Wpływy w kwocie ponad 52,6 mln zł stanowiły 27,7% wszystkich dochodów gminy. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składa się łącznie na 73,9% wszystkich wpływów. Najważniejszym źródłem dochodów własnych Gminy Suchy Las w 2022 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły niemal 43,2 mln zł i generowały 22,7% wpływów do budżetu. Istotnymi źródłami dochodów własnych gminy były również wpływy z podatku od środków transportowych oraz wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych na podstawie odrębnych ustaw, wykonane odpowiednio w wysokości 11,6 mln zł i 7,6.mln zł.
do roku 2021
W strukturze dochodów budżetowych Gminy Suchy Las w 2022 r. znalazły się dotacje inwestycyjne. Wartość wykonanych dotacji w 2022 r. wyniosła 1.798.119,67 zł z czego 645.333,04 zł było środkami pochodzącymi z budżetu środków europejskich, zaś 1.152.786,63.zł pozyskano z budżetu państwa lub funduszy celowych. Więcej na temat projektów inwestycyjnych zrealizowanych z dofinansowaniem można zobaczyć w zakładce Inwestycje.
do roku 2021
do roku 2021
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków, jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2022 r. Gmina Suchy Las najwięcej środków przeznaczyła na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Wykonano je na poziomie ponad 53,2 mln zł, co stanowiło 30,2% budżetu wydatkowego. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości miast i gmin w Polsce. Podobna tendencja miała miejsce również w poprzednich latach. Wydatki z obszaru pomocy społecznej i wsparcia rodziny wiązały się w głównej mierze z realizacją rządowego programu "Rodzina 500+" oraz wypłatą zasiłków i świadczeń rodzinnych. Na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej i wsparcia rodziny wydano łącznie prawie 26,2 mln zł, co stanowiło 14,9% budżetu gminy. Znaczący udział w strukturze odegrały wydatki zrealizowane w ramach transportu i łączności (24,7 mln zł). Utrzymanie aparatu administracyjnego kosztowało 15,1 mln zł, co stanowiło 8,6% wydatków gminy.
do roku 2021
do roku 2021
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy Suchy Las na koniec 2022 r. wyniosło 81,5 mln zł i stanowiło 42,9% wykonanych dochodów. W stosunku do ubiegłego roku kwota zadłużenia gminy spadła o 12,7% i jednocześnie o 4,45 pp. spadł udział zadłużenia w dochodach ogółem. Gmina sprawnie obsługuje swoje zadłużenie, co pozwala na optymalne finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych. Poziom wygenerowanej w 2022 r. nadwyżki operacyjnej zapewniał bezpieczeństwo finansowe gminy, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.