Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Suchego Lasu. Do najważniejszych z nich należą:
Program ochrony środowiska dla Gminy Suchy Las na lata 2018-2021 z perspektywą na lata 2022-2025;
Programu ochrony środowiska dla Gminy Suchy Las na lata 2022-2027 z perspektywą do roku 2030 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko;
Plan gospodarki niskoemisyjnej;
Program "Czyste powietrze";
Program wymiany pieców węglowych na piece gazowe w Gminie Suchy Las;
Program likwidacji azbestu i wyrobów i materiałów zawierających azbest;
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Suchy Las w 2022 r.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
WYBRANE DZIAŁANIA Z ZAKRESU OCHORNY ŚRODOWISKA
W 2022 r. podejmowano szereg akcji, mających na celu ochronę środowiska oraz edukację ekologiczną mieszkańców Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi i ochrony środowiska naturalnego. Wśród wydarzeń, które miały miejsce w 2022 r. wymienić należy m.in:
nabór wniosków w ramach programu pozwalającego na pozbycie się z terenu nieruchomości wyrobów azbestowych;
zbiórka świątecznych choinek;
konkurs ekologiczny na "EKO-zwierzątko" - celem konkursu było kształtowanie świadomości ekologicznej wśród najmłodszych, rozbudzenie chęci dbania o środowisko poprzez wtórne wykorzystanie surowców;
realizację akcji "Piątki bez samochodu";
realizację programu "Czyste powietrze" i prowadzenie punktów konsultacyjnych;
zakup kolorowanek edukacyjnych zawierających zbiór zadań związanych z tematyką z zakresu segregacji odpadami, dostosowanych do systemu odpadowego jaki funkcjonuje w Gminie Suchy Las;
zakup filmu o charakterze edukacyjnym, poruszającym tematykę właściwego postępowania z odpadami komunalnymi, w szczególności uwzględniającego system odpadowy funkcjonujący w Gminie Suchy Las.
gospodarka wodna, retencja
Dnia 9 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które wprowadziło publiczną aplikację, w której producent rolny po zalogowaniu się do tej aplikacji podpisem zaufanym składa wniosek o oszacowanie strat w uprawach rolnych, w których Klimatyczny Bilans Wodny w danym okresie, wskazuje na możliwość spadku plonów w związku z suszą.
Gmina działania z powyższego zakresu realizuje poprzez utrzymanie we właściwym stanie urządzeń wodnych, znajdujących się na terenie Gminy Suchy Las oraz budowę i prawidłową eksploatację zbiorników retencyjnych. Zadanie w zakresie utrzymywania i konserwacji urządzeń melioracyjnych realizowane jest na podstawie umowy partycypacyjnej przez Poznański Związek Spółek Wodnych. W 2022 r. Poznański Związek Spółek Wodnych na terenie Gminy Suchy Las wykonał prace finansowane z:
dotacji z budżetu państwa - 9.827,00 zł;
dotacji starosty poznańskiego - 26.141,06 zł;
dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa - 159.327,00;
składki Gminy Suchy Las - 300.000,00 zł;
składki Gminnej Spółki Wodnej Suchy Las - 131.413,13 zł.
Utrzymanie i konserwacja zbiorników retencyjnych oraz urządzeń podczyszczających wodę powierzona została Zakładowi Gospodarki Komunalnej Suchy Las Sp. z o.o. (w roku 2022 z budżetu gminy wydatkowano na ten cel: 139.330,34 zł). Gmina w 2022 r. prowadziła inwestycje budowalne związane z rozbudową sieci kanalizacji deszczowej. W 2022 r. wybudowano 1,4 km sieci kanalizacji deszczowej za 1,15 mln zł.
do roku 2021
Do kwoty należy doliczyć koszty administracyjne systemu w wysokości 242.017,29 zł.
W 2022 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między dochodami a wydatkami opiewała na kwotę -811.578,99 zł.
(luka finansowa w systemie gospodarowania odpadami w stosunku do 2021 r. uległa zmniejszeniu).
W roku 2022 całość pobranych opłat za gospodarowania odpadami została przeznaczona na:
pokrycie koszów odbierania, transportu, zbierania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych - 4.868.014,54 zł;
utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych — 1.459.659,28 zł;
pokrycie kosztów obsługi administracyjnej systemu - 242.017,29 zł;
koszty edukacji ekologicznej oraz wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych - 224.264,34 zł.
Z uwagi na niedobór środków pochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w stosunku do realnych kosztów systemu została przez Radę Gminy podjęta uchwała nr LI/594/22 z dnia 24 listopada 2022 roku w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Do 31 sierpnia 2022 r. na terenie Gminy Suchy Las obowiązywały stawki za odbiór odpadów komunalnych w wysokości:
25,00 zł od mieszkańca w przypadku odpadów zbieranych i odbieranych selektywnie;
100,00 zł od mieszkańca w przypadku odpadów zbieranych w sposób nieselektywny.
Od 1 września 2022 r. obowiązuje jednolita stawka za odpady w wysokości 33 zł.
Do 31 sierpnia 2022 r. obowiązywała zniżka za kompostowanie odpadów ulegających biodegradacji w przydomowym kompostowniku, która wynosiła 1 zł od osoby zamieszkującej nieruchomość. Od 1 września 2022 r. zniżka ta wzrosła do 2 zł. Ze zniżki za kompostowanie odpadów skorzystali mieszkańcy 147 nieruchomości.
Osobom posiadającym Kartę Dużej Rodziny nadal przysługiwało zwolnienie z części opłaty w wysokości 2 zł na miesiąc, na osobę, od podstawowej stawki opłaty. Ze zwolnienia dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny skorzystało 456 rodzin.
Łączna masa odebranych odpadów od mieszkańców (tony)
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne (tony)
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych (tony)
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach)
OSIĄGNIĘTE POZIOMY RECYKLINGU
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych
wartość wymagana - min. 20 %
Poziom składowania odpadów komunalnych
Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania
W Gminie Suchy Las w 2022 r. odpady ulegające biodegradacji nie były przekazywane do składowania.
wartość dopuszczalna - max 35 %
ZGK Sp. z o.o. w Suchym Lesie w trybie ciągłym wyposaża właścicieli nieruchomości zamieszkałych w Karty Użytkownika PSZOK, ułatwiającą ewidencję odpadów przyjmowanych w PSZOK oraz weryfikację źródła pochodzenia dostarczanych odpadów. W 2022 roku zakład przekazał karty PSZOK już ponad 3.400 właścicielom nieruchomości. Dodatkowo kontynuowana jest praca nad aplikacją mobilną dostępną i bezpłatną dla wszystkich mieszkańców gminy.
do roku 2021
Utrzymanie czystości i porządku w Gminie Suchy Las w 2022 r.