ochrona środowiska
ochrona środowiska i przyrody oraz gospodarka wodna
Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityk, programów i strategii przyjętych przez władze Suchego Lasu. Do najważniejszych z nich należą:
Program ochrony środowiska dla Gminy Suchy Las na lata 2018-2021 z perspektywą na lata 2022-2025;
Programu ochrony środowiska dla Gminy Suchy Las na lata 2022-2027 z perspektywą do roku 2030 wraz z prognozą oddziaływania na środowisko;
Plan gospodarki niskoemisyjnej;
Program "Czyste powietrze";
Program wymiany pieców węglowych na piece gazowe w Gminie Suchy Las;
Program likwidacji azbestu i wyrobów i materiałów zawierających azbest;
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Suchy Las w 2022 r.
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
WYBRANE DZIAŁANIA Z ZAKRESU OCHORNY ŚRODOWISKA
W 2022 r. podejmowano szereg akcji, mających na celu ochronę środowiska oraz edukację ekologiczną mieszkańców Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi i ochrony środowiska naturalnego. Wśród wydarzeń, które miały miejsce w 2022 r. wymienić należy m.in:
nabór wniosków w ramach programu pozwalającego na pozbycie się z terenu nieruchomości wyrobów azbestowych;
zbiórka świątecznych choinek;
konkurs ekologiczny na "EKO-zwierzątko" - celem konkursu było kształtowanie świadomości ekologicznej wśród najmłodszych, rozbudzenie chęci dbania o środowisko poprzez wtórne wykorzystanie surowców;
realizację akcji "Piątki bez samochodu";
realizację programu "Czyste powietrze" i prowadzenie punktów konsultacyjnych;
zakup kolorowanek edukacyjnych zawierających zbiór zadań związanych z tematyką z zakresu segregacji odpadami, dostosowanych do systemu odpadowego jaki funkcjonuje w Gminie Suchy Las;
zakup filmu o charakterze edukacyjnym, poruszającym tematykę właściwego postępowania z odpadami komunalnymi, w szczególności uwzględniającego system odpadowy funkcjonujący w Gminie Suchy Las.
gospodarka wodna, retencja
Dnia 9 czerwca 2020 r. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, które wprowadziło publiczną aplikację, w której producent rolny po zalogowaniu się do tej aplikacji podpisem zaufanym składa wniosek o oszacowanie strat w uprawach rolnych, w których Klimatyczny Bilans Wodny w danym okresie, wskazuje na możliwość spadku plonów w związku z suszą.
Gmina działania z powyższego zakresu realizuje poprzez utrzymanie we właściwym stanie urządzeń wodnych, znajdujących się na terenie Gminy Suchy Las oraz budowę i prawidłową eksploatację zbiorników retencyjnych. Zadanie w zakresie utrzymywania i konserwacji urządzeń melioracyjnych realizowane jest na podstawie umowy partycypacyjnej przez Poznański Związek Spółek Wodnych. W 2022 r. Poznański Związek Spółek Wodnych na terenie Gminy Suchy Las wykonał prace finansowane z:
dotacji z budżetu państwa - 9.827,00 zł;
dotacji starosty poznańskiego - 26.141,06 zł;
dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa - 159.327,00;
składki Gminy Suchy Las - 300.000,00 zł;
składki Gminnej Spółki Wodnej Suchy Las - 131.413,13 zł.
Utrzymanie i konserwacja zbiorników retencyjnych oraz urządzeń podczyszczających wodę powierzona została Zakładowi Gospodarki Komunalnej Suchy Las Sp. z o.o. (w roku 2022 z budżetu gminy wydatkowano na ten cel: 139.330,34 zł). Gmina w 2022 r. prowadziła inwestycje budowalne związane z rozbudową sieci kanalizacji deszczowej. W 2022 r. wybudowano 1,4 km sieci kanalizacji deszczowej za 1,15 mln zł.
gospodarka odpadami i utrzymanie czystości
wydatki na gospodarkę odpadami w 2022 r.
6 551 938 zł
-7,90%
do roku 2021
Do kwoty należy doliczyć koszty administracyjne systemu w wysokości 242.017,29 zł.
Bilansowanie systemu w 2022 r.
W 2022 r. system gospodarki odpadami nie uległ zbilansowaniu. Różnica między dochodami a wydatkami opiewała na kwotę -811.578,99 zł.
(luka finansowa w systemie gospodarowania odpadami w stosunku do 2021 r. uległa zmniejszeniu).
W roku 2022 całość pobranych opłat za gospodarowania odpadami została przeznaczona na:
pokrycie koszów odbierania, transportu, zbierania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych - 4.868.014,54 zł;
utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych — 1.459.659,28 zł;
pokrycie kosztów obsługi administracyjnej systemu - 242.017,29 zł;
koszty edukacji ekologicznej oraz wyposażenie nieruchomości w pojemniki i worki do zbierania odpadów komunalnych - 224.264,34 zł.
Z uwagi na niedobór środków pochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w stosunku do realnych kosztów systemu została przez Radę Gminy podjęta uchwała nr LI/594/22 z dnia 24 listopada 2022 roku w sprawie pokrycia części kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z dochodów własnych niepochodzących z pobranej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Do 31 sierpnia 2022 r. na terenie Gminy Suchy Las obowiązywały stawki za odbiór odpadów komunalnych w wysokości:
25,00 zł od mieszkańca w przypadku odpadów zbieranych i odbieranych selektywnie;
100,00 zł od mieszkańca w przypadku odpadów zbieranych w sposób nieselektywny.
Od 1 września 2022 r. obowiązuje jednolita stawka za odpady w wysokości 33 zł.
Do 31 sierpnia 2022 r. obowiązywała zniżka za kompostowanie odpadów ulegających biodegradacji w przydomowym kompostowniku, która wynosiła 1 zł od osoby zamieszkującej nieruchomość. Od 1 września 2022 r. zniżka ta wzrosła do 2 zł. Ze zniżki za kompostowanie odpadów skorzystali mieszkańcy 147 nieruchomości.
Osobom posiadającym Kartę Dużej Rodziny nadal przysługiwało zwolnienie z części opłaty w wysokości 2 zł na miesiąc, na osobę, od podstawowej stawki opłaty. Ze zwolnienia dla osób posiadających Kartę Dużej Rodziny skorzystało 456 rodzin.
10 474,3
Łączna masa odebranych odpadów od mieszkańców (tony)
0,56
Odpady odebrane na
mieszkańca (w tonach)
5 469,1
Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne (tony)
Struktura zebranych odpadów w 2022 r.
5 005,2
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych (tony)
4 118,8
Łączna masa odebranych odpadów segregowanych z nieruchomości (w tonach)
886,4
Łączna masa odpadów segregowanych dostarczonych do PSZOK (w tonach)
OSIĄGNIĘTE POZIOMY RECYKLINGU
48,55%
Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych
wartość wymagana - min. 20 %
0,44%
Poziom składowania odpadów komunalnych
0,0%
Poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania
W Gminie Suchy Las w 2022 r. odpady ulegające biodegradacji nie były przekazywane do składowania.
wartość dopuszczalna - max 35 %
ZGK Sp. z o.o. w Suchym Lesie w trybie ciągłym wyposaża właścicieli nieruchomości zamieszkałych w Karty Użytkownika PSZOK, ułatwiającą ewidencję odpadów przyjmowanych w PSZOK oraz weryfikację źródła pochodzenia dostarczanych odpadów. W 2022 roku zakład przekazał karty PSZOK już ponad 3.400 właścicielom nieruchomości. Dodatkowo kontynuowana jest praca nad aplikacją mobilną dostępną i bezpłatną dla wszystkich mieszkańców gminy.
wydatki na utrzymanie czystości i porządku w 2022 r.
999 695 zł
+18,7%
do roku 2021
Utrzymanie czystości i porządku w Gminie Suchy Las w 2022 r.