Przestrzeń publiczna
Procedowane i uchwalone miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego
168
Liczba MPZP
obowiązujących
2
Liczba planów
uchwalonych
9 109,6
Powierzchnia objęta
MPZP (ha)
78,52%
Powierzchnia gminy
objęta MPZP
Odpowiednie zarządzanie przestrzenią w gminie ma bardzo duże znaczenie dla utrzymania porządku przestrzennego, a uchwalanie nowych miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego ma korzystne długotrwałe efekty.
Od kilkunastu lat regularnie zmniejsza się liczba wydawanych decyzji o warunkach zabudowy — w 2022 r. wydano ich 21. Wydano także 12 decyzji dotyczących inwestycji celu publicznego.
Zmiany w sferze zarządzania przestrzenią Gminy Suchy Las przyczyniają się do usprawniania procesów inwestycyjnych. Nowe plany miejscowe wpływają korzystnie na zagospodarowanie niezabudowanych jeszcze terenów. W Gminie Suchy Las o kolejne 22 ha wzrosła powierzchnia pokrycia MPZP wskutek podjęcia nowych uchwał.
Nie zmieniono natomiast żadnego obowiązującego MPZP. W trakcie sporządzenia jest 18 MPZP.
W 2022 r. do Gminnej Pracowni Urbanistycznej oraz do Wydziału Nieruchomości i Planowania Przestrzennego wpłynęło 17 wniosków w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego przyjęte w 2022 r. obejmowały obszary:
Biedrusko – rejon ulic Kasztanowej, Chludowskiej, Poznańskiej i 7 Pułku Strzelców Konnych – część II
Plan przyjęto uchwałą Nr XLVI/527/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 23 maja 2022 r. Dz. Urz. Woj. Wielk. z dnia 24 czerwca 2022 r. poz. 4814.
Biedrusko – rejon Rowu Północnego – część I
Plan przyjęto uchwałą Nr L/578/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 27 października 2022 r. Dz. Urz. Woj. Wielk. z dnia 22 listopada 2022 r. poz. 8217.
Trwające procedury związane ze sporządzeniem miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
Prognozowane skutki finansowe uchwalenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
Na terenie Gminy Suchy Las obowiązuje Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Suchy Las uchwalone uchwałą nr LXV/349/98 Rady Gminy Suchy Las z dnia 18 czerwca 1998 r. (zwane dalej „Studium”), zmienione siedmiokrotnie następującymi uchwałami:
XLIV/424/2001 Rady Gminy Suchy Las z 12 lipca 2001 r.,
L/428/2006 Rady Gminy Suchy Las z 23 lutego 2006 r.,
XXXVIII/351/2009 Rady Gminy Suchy Las z 2 września 2009 r.,
XXXII/309/13 Rady Gminy Suchy Las z 7 marca 2013 r.,
XI/116/15 Rady Gminy Suchy Las z 29 października 2015 r.,
XXIII/245/16 Rady Gminy Suchy Las z 27 października 2016 r,
XXXVIII/424/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 października 2021 r.
Zmiana Studium
Uchwałą nr XLI/464/22 Rady Gminy Suchy Las z dnia 31 stycznia 2022 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Suchy Las przystąpiono do kolejnej zmiany Studium w granicach administracyjnych gminy Suchy Las, ze względu na:
zmiany w obowiązujący przepisach prawnych, w tym m.in.: zmianę ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wynikającą z art. 5 ustawy z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 1873) oraz z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 kwietnia 2021 r. o zmianie ustaw regulujących przygotowanie i realizację kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 922) oraz zmianę Rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie zakresu projektu studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (Dz. U. z 2021 r. poz. 2405),
konieczność aktualizacji uwarunkowań zagospodarowania przestrzennego m. in.: weryfikacja lokalizacji terenów zamkniętych, układu komunikacyjnego, aktualizacja listy zabytków ujętych w ewidencji i rejestrze, w tym w celu określenia potrzeb i możliwości rozwoju gminy oraz w konsekwencji, przeanalizowania zmian w kierunkach zagospodarowania przestrzennego gminy,
konieczność weryfikacji wskaźników i parametrów terenów przeznaczonych do zabudowy,
wnioski mieszkańców odnośnie kierunków zagospodarowania przestrzennego, w tym dotyczące terenów rolniczych.
Na dzień 20 marca 2023 r. (tj. już po raportowanym okresie) stan prac nad projektem studium obejmuje weryfikację przez Wydział Nieruchomości i Planowania Przestrzennego zastosowanych zapisów w części graficznej i części tekstowej. Analizie i weryfikacji poddane zostały również opracowanie ekofizjograficzne, opracowanie prognozy oddziaływania na środowisko oraz dokumentu dotyczącego analiz ekonomicznych, środowiskowych i społecznych, prognozy demograficznej, analizy możliwości finansowania przez gminę wykonania sieci komunikacyjnej i infrastruktury technicznej oraz infrastruktury społecznej służących realizacji zadań własnych gminy, jak i bilans terenów przeznaczonych pod zabudowę.
Planuje się przeprowadzenie dodatkowych konsultacji społecznych dotyczących projektu Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Suchy Las niebędących wymogiem ustawowym.
Aktualnie obowiązujące studium zostało zaskarżone przez osoby fizyczne do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, który na posiedzeniu w dniu 30 września 2022 r. stwierdził nieważność uchwały w części obejmującej działki ewidencyjne: 616/1, 616/2, 615, 648, 261/1, 264,6, 216, 221, 167, 202, 222/4, 654/1, 654/2, 191, 209, 230 obr. Chludowo, 20, 21, 110, 78, 204, 194, 175/1, 175/2, 125/4, 187, 109/6 obr. Zielątkowo, 6 obr. Golęczewo.
Nieważność została stwierdzona w zakresie ustalenia dla tych działek, sklasyfikowanych w zaskarżeniu jako tereny rolnicze, zakazu lokalizacji nowych budynków oraz dopuszczenia rozbudowy istniejącej zabudowy o funkcji rolniczej tylko do maksymalnie 20% w stosunku do istniejącej zabudowy.
Warunki do inwestowania
Gmina Suchy Las jest terenem atrakcyjnym dla inwestorów, czego potwierdzeniem są, osiągane od lat, wysokie lokaty Gminy w rankingach dotyczących terenów przyjaznych dla biznesu.
Na potencjał Gminy składa się wiele czynników, m.in. położenie w odniesieniu do miasta Poznania, pokrycie terenu planami zagospodarowania przestrzennego czy też korzystna sieć połączeń drogowych i kolejowych. Takie uwarunkowania przyciągają przedsiębiorców, którzy chcą inwestować i rozwijać działalność gospodarczą na terenie naszej Gminy.
Tereny inwestycyjne
Gmina Suchy Las prowadzi Katalog Terenów Inwestycyjnych Gminy Suchy Las (KTI), w którym znajdują się nieruchomości przeznaczone do sprzedaży z terenu gminy, będące własnością osób fizycznych, osób prawnych oraz Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa. Aby nieruchomość została umieszczona w KTI Gminy Suchy Las właściciel nieruchomości musi złożyć oświadczenie, że jest zainteresowany zbyciem nieruchomości, wyrazić zgodę na umieszczenie nieruchomości w KTI oraz na przetwarzanie danych osobowych.
KTI został umieszony na ogólnodostępnej stronie internetowej Gminy Suchy Las w zakładce „Dla przedsiębiorców”. Opracowaniem katalogu wraz z przekazywaniem informacji zainteresowanym inwestorom, przedsiębiorcom i pośrednikom zajmował się w 2022 r. Wydział Gospodarki Nieruchomościami.
Od 1 grudnia 2022 powstał Wydział Nieruchomości i Planowania Przestrzennego. Wydział Wydział Nieruchomości i Planowania Przestrzennego przejął obowiązki Wydziału Gospodarki Nieruchomościami.
W Katalogu Terenów Inwestycyjnych w 2022 r. wpisanych było 14 pozycji, w których skład wchodziło 10 działek przeznaczonych na sprzedaż, będących własnością osób fizycznych lub osób prawnych oraz 4 działki przeznaczone na sprzedaż, będących własnością Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Tereny do zainwestowania wg stanu na grudzień 2022 r.:
Nieruchomości osób fizycznych
Golęczewo – działka nr 428/5,
Golęczewo – działki nr 427/4, 427/7,
Golęczewo – działka nr 436/2,
Suchy Las – działka nr 799/16,
Złotkowo – działka nr 117/2,
Złotkowo – działka nr 89,
Złotkowo – działka nr 86/1,
Złotkowo – działki nr 34/9, 34/10,
Złotkowo – działki nr 34/8 i 33/2,
Złotniki – działka 276/44.
Nieruchomości Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa
Złotkowo – działka nr 100/14,
Złotkowo – działki nr 112/23, 112/27, 103/8,
Złotkowo – działka nr 112/25,
Złotkowo – działki nr 125/3, 125/6, 125/8, 125/9.
W 2022 r. inwestorzy, przedsiębiorcy oraz pośrednicy składali zapytania o dostępne nieruchomości na sprzedaż zarówno telefonicznie jak i mailowo.
Podatki dla przedsiębiorców obowiązujące w 2022 r.
Gmina zdecydowała się na utrzymanie stawek podatkowych z roku poprzedniego. Są one, w porównaniu do dopuszczalnych stawek maksymalnych, na wyjątkowo niskim poziomie, w szczególności stawki dla podatku od środków transportowych. Stanowi to wyraz dążenia władz Gminy Suchy Las do zwiększania potencjału gospodarczego i atrakcyjności inwestycyjnej gminy.
Dogodne warunki dla prowadzenia biznesu potwierdza stały wzrost liczby podmiotów w rejestrze REGON, których w 2022 r. przybyło 383 (ogółem 4% więcej podmiotów niż w 2021 r.). Utrzymanie wysokości obowiązujących stawek zapewnia stabilność finansową gminy, a przy tym gwarantuje możliwość dalszego rozwoju.
Uchwała "reklamowa"
W dniu 18 października 2018 r. Rada Gminy Suchy Las podjęła uchwałę nr XLIX/571/18, którą uchwaliła zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.
Przedmiotowa uchwała dotyczy całego obszaru Gminy Suchy Las z wyłączeniem terenów zamkniętych, ustalonych przez inne organy niż ministra właściwego do spraw transportu. Uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Wielkopolskiego w dniu 29 października 2018 r. pod poz. 8397 i obowiązuje od 13 listopada 2018 r. Podjęto jeszcze dwie uchwały zmieniające: w dniu 26 września 2019 r. Uchwałę nr XI/142/19 oraz w dniu 24 września 2020 r. Uchwałę nr XXVII/305/20.
Na podstawie wprowadzonej zmiany po raz kolejny wydłużony został termin dostosowania istniejących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, w tym szyldów:
dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych zrealizowanych zgodnie z przepisami odrębnymi – do dnia 31 grudnia 2023 r.,
dla tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, które nie wymagały stosownych decyzji administracyjnych lub zgłoszeń, a nie spełniają wymogów niniejszej uchwały – do dnia 31 grudnia 2022 r.
Zmiana uchwały została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Woj. Wielkopolskiego w dniu 16 grudnia 2020 r. pod poz. 9825 i obowiązuje od 31 grudnia 2020 r.
Projekt zmiany uchwały "reklamowej"
W dniu 24 listopada 2022 r. Rada Gminy Suchy Las podjęła Uchwałę nr LI/600/22 w sprawie przygotowania projektu zmiany uchwały "reklamowej".
Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu wpłynęła skarga osób prawnych dotycząca zakresu, w jakim przewiduje obowiązek określenia w uchwale warunków i terminu dostosowania istniejących w dniu wejścia w życie, wniesionych na podstawie zgody budowlanej, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zakazów określonych w tej uchwale, bez zapewnienia ustawowych podstaw i trybu dochodzenia odszkodowań przez podmioty, które są zobowiązane do ich usunięcia.
Naczelny Sąd Administracyjny nie rozpatrzył skargi, ze względu na fakt, iż w 2019 r. skierował zapytanie do Trybunału Konstytucyjnego dotyczące skargi.
Postanowieniem z dnia 13 marca 2023 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu przedłożył postanowienie o podjęciu zawieszonego postępowania sądowoadministracyjne w sprawie skargi osób prawnych na uchwałę reklamową.
Lokalne standardy urbanistyczne
27 lutego 2020 r. Rada Gminy Suchy Las podjęła uchwałę nr XVI/198/20 w sprawie określenia lokalnych standardów urbanistycznych na terenie Gminy Suchy Las.
Powyższą uchwałą określono lokalne standardy urbanistyczne dla inwestycji mieszkaniowych realizowanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 5 lipca 2018 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji mieszkaniowych oraz inwestycji towarzyszących (Dz.U. z 2018 r., poz. 1496 ze zm.), na terenie Gminy Suchy Las. Uchwała została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Woj. Wielkopolskiego w dniu 17 marca 2020 r. pod poz. 2632 i obowiązuje od 1 kwietnia 2020 r.
Zieleń gminna i zadrzewienia
79,4
Powierzchnia gminnych gruntów leśnych (ha)
7 650,3
Powierzchnia terenów chronionych (ha)
672
Krzewy i drzewa posadzone w 2022 r. (przez Referat Ochrony Środowiska)
pomniki przyrody
Na obszarze Gminy występują 24 pomniki przyrody:
1 pomnik przyrody nieożywionej (głaz narzutowy)
23 pomniki przyrody ożywionej (drzewa), w tym 3 grupy drzew:
grupa 2 drzew;
grupa 5 drzew;
grupa 85 drzew.
Nowe nasadzenia
Gmina w ramach działań związanych z ochroną środowiska dba o zieleń, dokonując nowych nasadzeń drzew i krzewów oraz porządkowania przestrzeni zielonych, z wykorzystaniem środków budżetowych:
Os. Grzybowe — nasadzenia zgodnie z projektem na skwerach Muchomorowa/Jaskółcza i Plac Sokoła,
Chludowo — ustawiono nową ławkę przy ul. Kościelnej i 3 ławki przy ul. Obornickiej,
Osiedle Złotniki — zakupiono i zamontowano 3 ławki parkowe,
Osiedle Biedrusko- zakupiono dodatkowe ławki parkowe,
Sołectwo Golęczewo — utrzymywano terenów zielonych,
Osiedle Suchy Las — dokonano nasadzeń na terenie osiedla oraz wyposażono powstający park przy ul. Nizinnej,
Osiedle Suchy Las Wschód — dokonano nasadzeń drzew, roślin ozdobnych,
Sołectwo Złotniki Wieś — zakupiono ławkę parkową,
Golęczewo- realizowano nasadzenia wraz z ich opieką (ul. Dworcowa),
Sołectwo Zielątkowo — dbano o ukwiecenie miejscowości (donice na przystankach autobusowych, byliny na wybranych rowach i skwerach),
utrzymywano tereny zielone przy świetlicach i remizach OSP w Golęczewie i w Chludowie,
utrzymywano tereny zielonych ogółem na terenie gminy: nasadzenia kwiatami, utrzymanie kwietników, zakładanie terenów zielonych,
wykonano nasadzenia zastępcze.
Na utrzymanie zieleni wydatkowano kwotę 975.570,80 zł, w tym wydatki Referat Ochrony Środowiska na wykonanie nasadzień i krzewów wyniosły 274.640,80 zł. Referat Ochrony Środowiska wykonał łącznie 672 nasadzień drzew i krzewów w 2022 r., w tym nasadzenia zastępcze (70 szt. drzew i 40 szt. krzewów).
Ochrona zabytków i Opieka nad zabytkami
Gminny Program Opieki nad Zabytkami
Rada Gminy Suchy Las uchwałą Nr XXXIX/449/21 z dnia 25 listopada 2021 r. przyjęła Gminny Program Opieki Nad Zabytkami Gminy Suchy Las na lata 2022-2025.
w programie na lata 2022-2025 zawarto m.in. wykaz najcenniejszych zabytków na terenie gminy, cele i terminarz zadań w zakresie opieki nad zabytkami służących ograniczeniu procesu ich degradacji oraz doprowadzeniu do poprawy stanu ich zachowania,
Podjęto działania zwiększające atrakcyjność zabytków dla potrzeb społeczeństwa, turystyki i edukacji oraz wspierania inicjatyw sprzyjających przeznaczaniu środków finansowych na opiekę nad zabytkami. Uwzględniono rewitalizacje wybranych obiektów zabytkowych gminnych w drodze remontów finansowanych ze środków gminnych oraz dofinansowanie remontów obiektów zabytkowych stanowiących własność prywatną,
zasady udzielania dotacji na prace konserwatorskie restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, prowadzone w 2022 r. określono w uchwale nr XXIX/317/21 Rady Gminy Suchy Las z dnia 28 stycznia 2021 roku podjętej na podstawie art. 81 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami,
ponadto przy sporządzaniu i zmianie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, uwzględnia się uwarunkowania ochrony zabytków, natomiast w czasie realizacji inwestycji gminnych sprawowany jest ciągły nadzór archeologiczny.
Przystąpienie do sporządzenia koncepcji dla budynku „Starej Remizy” w Golęczewie
Prace projektowe dotyczące wykonania koncepcji architektonicznej i programu funkcjonalno-użytkowego przebudowy i rozbudowy budynku „Starej Remizy” w Golęczewie mają się zakończyć do końca pierwszego kwartału 2023 r.
Zadanie nie jest dofinansowane ze środków zewnętrznych. Koszt zleconych prac projektowych to 31.734,00 zł, a nakłady poniesione w 2022 r. wyniosły 6 346,80 zł.
Dotacje celowe na utrzymanie i użytkowanie obiektów zabytkowych
Wspieranie finansowe właścicieli obiektów zabytkowych przy działaniach związanych z właściwym utrzymaniem i użytkowaniem obiektów jest prowadzone przez coroczne przyznanie dotacji celowych zgodnie z uchwałą Rady Gminy.
W roku 2022 ogłoszono jeden nabór wniosków. W odpowiedzi na 15 wniosków o dofinansowanie udzielono 14 dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków lub znajdujących się w gminnej ewidencji zabytków, położonych na terenie gminy Suchy Las.
Wykaz dotacji na prace konserwatorskie lub roboty budowlane w zabytkach znajdujących się w Gminnej ewidencji lub w rejestrze zabytków
Zabytek nr 2004/A
Na prace rewaloryzacyjne i modernizacyjne w zabytkowym parku w Chludowie — remont zabytkowej lodowni (etap I) przyznano dotację w wysokości 15.000,00 zł.
Zabytek nr 2004/A
Na kontynuację rewaloryzacji parku dworskiego w Chludowie (etap IV) przyznano dotację w wysokości 15.000,00 zł.
Zabytek GEZ nr 119
Na kapitalny remont dachu na budynku mieszkalnym wielorodzinnym (etap II) przyznano dotację w wysokości 55.660,00 zł.
Zabytek nr 2004/A
Na projekt ścieżki edukacyjnej (etap II) - projekt dla zadania inwestycyjnego pn. „Prace renowacyjne i modernizacyjne w zabytkowym parku w Chludowie” przyznano dotację w wysokości 4.500,00 zł.
Zabytek GEZ nr 41
Na remont dachu budynku mieszkalnego — wymianę pokrycia dachowego na nową dachówkę karpiówkę przyznano dotację w wysokości 35.000,00 zł.
Zabytek nr 1863/A
Na wykonanie projektu budowlanego remontu i przebudowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego przyznano dotację w wysokości 5.000,00 zł.
Zabytek nr 1851/A
Na naprawę i zabezpieczenie murów zewnętrznych i stropów (część zadania pn. "Remont, rozbudowa, przebudowa wraz ze zmianą sposobu użytkowania obory na budynek mieszkalny jednorodzinny") przyznano dotację w wysokości 20.000,00 zł.
Zabytek nr 1885/A
Na wymianę stolarki okiennej (część zadania pn. "Remont budynku i renowacja elewacji budynku mieszkalnego z częścią gospodarczą") przyznano dotację w wysokości 3.200,00 zł.
Zabytek nr 1871/A
Na remont i przebudowę dachu — etap II (część zadania pn. "Remont i przebudowa budynku mieszkalnego jednorodzinnego") przyznano dotację w wysokości 20.000,00 zł.
Zabytek nr 1778/A
Na budowę ścieżki o nawierzchni klinkierowej (trzeci etap realizacji zadania pn. "Budowa oraz renowacja zabytkowej ścieżki im. ojców niepodległości z rewitalizacją stawu dolnego i pośredniego") przyznano dotację w kwocie 50.000,00 zł.
Zabytek nr 1849/A
Na renowację elewacji i remont budynku mieszkalnego jednorodzinnego z przyległymi budynkami – gospodarczym i garażowym przyznano dotację w wysokości 25.000,00 zł – ostatecznie prace nie zostały wykonane, a dotacja nie została rozliczona.
Zabytek GEZ nr 141a
Na prace remontowe budynku gospodarczego polegające na uzupełnieniu spoinowania ścian budynku i wykonaniu sufitu z desek przyznano dotację w kwocie 5.000,00 zł – ostatecznie prace nie zostały wykonane, a dotacja nie została rozliczona
Zabytek nr 1890/A
Na remont kapitalny budynku dawnego „Zajazdu pod Złotą Gwiazdą” w Golęczewie oraz przyległej sali tanecznej (etap IV) przyznano dotację w wysokości 35.000,00 zł.
Zabytek nr 2209/A
Na remont starego kasyna wojskowego – wymianę stolarki okiennej przyznano dotację w wysokości 35.000,00 zł.
Kontynuacja programu lekcji podejmujących tematykę historii regionu, ochrony i opieki nad zabytkami
Realizowano w szkołach szereg spotkań i zajęć mających na celu edukację i wzmacnianie świadomości o historii oraz lokalnym dziedzictwie.
Działania w szkołach opisano szerzej w zakładce Oświata.
W Szkole Podstawowej nr 1 im. Wojciecha Bogusławskiego w Suchym Lesie realizowano m.in.:
BohaterON - włącz historię!,
"Szkoła Pamięta",
"Zapal znicz pamięci",
wycieczkę historyczną po terenie Gminy Suchy Las,
wizytę historyka z IPN.
W Szkole Podstawowej nr 2 im. Jana Pawła II w Suchym Lesie realizowano m.in.
Międzynarodowy Dzień Ochrony Zabytków,
wycieczki krajoznawcze po gminie,
Projekt: Patroni naszych ulic,
rozmowy na temat mogił Powstańców Wielkopolskich pochodzących z gminy.
Zbieranie oraz publikacja materiałów o historii Gminy Suchy Las
Referat Promocji Gminy w 2022 r. podjął działania, które wpisują się w „Gminny program opieki nad zabytkami”. „Gazeta Sucholeska” jako bezpłatny miesięcznik gminy Suchy Las, spełnia szereg funkcji – począwszy od roli informacyjnej, przez kronikarską, po edukacyjną.
Na łamach gazety opisywane jest bieżące życie gminy i jej społeczności. Swoje miejsce znajdują również materiały przybliżające historię gminy – ludzi i miejsc, upamiętniające dokonania minionych pokoleń. W 2022 r. na łamach „Gazety Sucholeskiej”, w poszczególnych wydaniach ukazały się następujące artykuły, informacje lub ogłoszenia o szeroko pojętej tematyce historycznej.
Podgląd tematów artykułów w danym wydaniu dostępny po rozwinięciu listy.
Styczeń
W „Samorządowym przeglądzie roku” - przypomnienie inwestycji związanych z rewitalizacją Starego Baru w Chludowie oraz dworca kolejowego w Złotnikach.
Relacja z uroczystych obchodów rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego w miejscach pamięci – w Suchym Lesie i Biedrusku.
Wzmianka o nieistniejącej wsi Łagiewniki i znajdującym się tam przed laty pałacu, na ruinach którego powstał Pomnik Ofiar Faszyzmu.
Luty
Wspomnienie wydarzenia z 1923 roku, dotyczącego otwarcia kolejki wąskotorowej z Poznania do Biedruska.
Kwiecień/Maj
Upamiętnienie osoby Wojciecha Bogusławskiego, ojca teatru polskiego, urodzonego w Glinnie, w 265. rocznicę jego urodzin.
Obchody dnia patrona Zespołu Szkoły w Biedrusku – 7. Pułku Strzelców Konnych Wlkp.
Czerwiec
Relacja z uroczystości jubileuszowej OSP Chludowo, z okazji 100-lecia jednostki.
Zaproszenie na cykl spotkań w Golęczewie pt. „Historia z nocy się wyłania”, dotyczących zabytkowych budynków w miejscowości.
Lipiec
Artykuł dotyczący odsłonięcia ławeczki o. Mariana Żelazka, m.in. honorowego obywatela Gminy Suchy Las, na terenie zabytkowego parku należącego do o. werbistów w Chludowie.
Relacja z uroczystego otwarcia ścieżki „Ojców Polskiej Niepodległości i Wolności” w Biedrusku na terenie zespołu pałacowo-parkowego.
Informacja o przyznaniu certyfikatów turystycznych m.in. pałacowi w Biedrusku oraz muzeum upamiętniającemu o. Mariana Żelazka w Chludowie.
Relacja z realizacji projektu w Szkole Podstawowej nr 1 w Suchym Lesie, dotyczącego popularyzacji wśród młodzieży szkoły historii lokalnej, w formie zorganizowanych wycieczek przez poszczególne miejscowości gminy.
Artykuł dotyczący Herbowej Gry Terenowej „Podróż w czasie”, zorganizowanej na trasie Suchy Las – Biedrusko. Celem gry była promocja dziedzictwa kulturowego i historycznego gminy oraz zapoznanie uczestników ze znamienitymi postaciami, związanymi z jej terenem.
Sierpień/Wrzesień
Podsumowanie obchodów święta plonów w gminie Suchy Las, pielęgnującego polskie tradycje wsi na zakończenie zbiorów.
Artykuł dotyczący uroczystości w Chludowie, które odbyły się z okazji imienin i urodzin Romana Dmowskiego, jednego z ojców niepodległości, właściciela majątku w Chludowie, który obecnie jest własnością księży werbistów.
Relacja z obchodów rocznicy wybuchu II wojny światowej przy Pomniku Ofiar Faszyzmu w Łagiewnikach, na terenie poligonu wojskowego Biedrusko.
Wspomnienie wojenne mieszkańca Suchego Lasu.
Październik
Zaproszenia na uroczystości niepodległościowe w gminie.
Relacja z Chludowskich Spotkań z Folklorem – promujących i pokazujących piękno polskich tradycji, obyczajów i folkloru.
Listopad
Zaproszenie na spotkanie autorskie oraz promocję książki pt. „Monografia cmentarza parafialnego w Chojnicy”.
Publikacja artykułu dotyczącego wystawy w poczekalni zabytkowego dworca w Golęczewie, na której prezentowane są dokumenty przybliżające prawie 100-letnią historię dworca, a które zostały znalezione podczas prac przygotowawczych do remontu budynku.
Artykuł o cmentarzu w Chojnicy, historycznym miejscu na mapie gminy.
Dzień Niepodległości w gminie – relacje z uroczystości, podczas których przypomniano wyzwoleńczą walkę narodu polskiego, w tym zasłużonych mieszkańców gminy. Uroczystości odbyły się w miejscach pamięci narodowej, kultywujących patriotyczne korzenie lokalnej społeczności.
Grudzień
Relacja ze spotkania autorskiego, promującego książkę wydaną przez Gminę pt. „Monografia cmentarza parafialnego w Chojnicy”.
Podsumowanie konkursu pn. „Wielki Test o Gminie Suchy Las”, podczas którego uczestnicy musieli zmierzyć się z pytaniami o przeszłości gminy, a także dotyczącymi jej teraźniejszości.
Artykuł informujący o przyznaniu „Doboszy Powstania Wielkopolskiego” Marszałkowi Województwa Wielkopolskiego Markowi Woźniakowi, mieszkańcowi gminy Suchy Las oraz nauczycielowi Szkoły Podstawowej nr 1 w Suchym Lesie Ryszardowi Chruszczewskiemu – za kultywowanie pamięci o powstańcach i o zwycięskim czynie powstańczym Wielkopolan.
Publikacja zaproszeń na uroczystości 104. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego.
Działania zrealizowane przez Referat Promocji Gminy Suchy Las z zakresu ochrony dziedzictwa historycznego i kulturalnego gminy w 2022 r.
Reportaże
Referat Promocji przygotował reportaże filmowe z wydarzeń i uroczystości patriotycznych, publikowane na stronie tv.sl, YouTube oraz Facebook:
Rocznica wybuchu II wojny światowej – uroczystość 1 września 2022 r. w Łagiewnikach,
Obchody 104. Rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości w miejscach pamięci w Biedrusku, Chludowie i Golęczewie – 11 listopada 2022 r.,
Obchody Narodowego Dnia Zwycięskiego Powstania Wielkopolskiego w Suchym Lesie – 27 grudnia 2022 r.
Informowanie i media społecznościowe
Informowano także o uroczystościach, informacjach związanych z zabytkami i miejscami pamięci publikowane w mediach społecznościowych gminy – Facebooku i Instagramie.
Ponadto działa grupa na Facebooku „800 lat historii”, na której publikowane są i udostępniane informacje, zdjęcia oraz dokumenty związane z historią gminy, w tym o zabytkach.
Turystyczne PLOTki
W ramach współpracy z Poznańską Lokalną Organizacją Turystyczną informacje o zabytkach, miejscach pamięci itp. zostały wykorzystane w cyklu artykułów pn. „Turystyczne PLOTki”. Cykl ukazuje się w informatorach i na stronach www powiatu poznańskiego, gmin powiatu poznańskiego, w Naszym Głosie Poznańskim oraz na stronie PLOT. W cyklu nawiązano do obiektów z gminy Suchy Las:
„Zabytki techniki”, 02.2022 – wieża ciśnień w Biedrusku, Golęczewo – wieś wzorcowa, Łysy Młyn,
„O drzewach” 04.2022 – Łysy Młyn, Dęby Marianowskie,
„Rezydencje”, 05.2022 – pałac w Chludowie, pałac w Biedrusku,
„Przeszłość na planie”, 12.2022 – zabudowa Biedruska.
Weekendownik
Wydano przewodnik pieszo-rowerowy „Weekendownik” – w celu wydania przewodnika nawiązana została współpraca z blogerką turystyczną Aleksandrą Warczyńską, która opisała 7 tras pieszych i rowerowych, poprowadzonych przez najciekawsze miejsca gminy Suchy Las.
Trasy zostały wyznaczone tak, aby turysta odwiedził większość zabytków i chronionych miejsc zielonych, znajdujących się na terenie gminy. Wydawnictwo wzbogacone zostało mapami oraz zdjęciami. Wydanych zostało 1.500 egzemplarzy, dystrybuowanych podczas imprez gminnych, w Urzędzie Gminy, CKiBP, Punktach Informacji Turystycznej w Poznaniu oraz na targach turystycznych w Poznaniu. Wersja elektroniczna dostępna jest na stronie www.suchylas.pl.
Herbowa Gra Rowerowa
12 czerwca 2022 r. zorganizowana została Herbowa Gra Rowerowa. Uczestnicy gry mieli za zadanie przejechać trasę z Suchego Lasu do Biedruska przez poligon, zatrzymując się w takich miejscach, jak: Glinno, Łagiewniki, Chojnica, Biedrusko – kasyno oficerskie i pałac.
Gra miała fabułę historyczną i miała na celu zapoznanie uczestników z dziedzictwem historycznym i kulturowym gminy. W grze wzięło udział ponad 100 osób – zarówno dorośli, jak i dzieci.
PRace porządkowe i zabezpieczające na terenie nieczynnych cmentarzy oraz miejsc pamięci narodowej zlokalizowanych na gruntach Gminy Suchy Las
Na nieczynnych cmentarzach oraz miejscach pamięci narodowej, zlokalizowanych na gruntach gminnych podjęto działania zmierzające do oczyszczenia z odpadów i samosiewów.
Na cmentarzu ewangelickim w Golęczewie przy ul. Dworcowej wykonano prace porządkowe poprzez koszenie terenu cmentarza o powierzchni 2.500 m2, z częstotliwością 8 razy w roku. Koszt rocznego utrzymania wyniósł 3.500,00 zł brutto.
Pozostałe działania
Nadzór inwestycji stanowiących zagrożenie dla zabytków archeologicznych
Prowadzono ciągły nadzór dla inwestycji pn.: „Budowa kanalizacji sanitarnej wraz z drogami w miejscowości Golęczewo i Zielątkowo”.
Poniesiony koszt to 4.200,00 zł.
Aktualizacja Gminnego Planu Ochrony Zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych
Zgodnie z wymogiem ustawowym dokonano corocznej aktualizacji Planu Ochrony Zabytków na wypadek konfliktu zbrojnego i sytuacji kryzysowych.
Aktualizacja Gminnej Ewidencji Zabytków
W roku 2022 zaktualizowano Gminną Ewidencję Zabytków.